På vanlig vei er nye G-Klasse fleksibel, dynamisk og komfortabel, men det er fremdeles en ekte G- takket være rammekonstruksjon, tre differensiallåser og lavgirserie. Fjæringen er utviklet av Mercedes-Benz i samarbeid med Mercedes-AMG og resultatet er uavhengig fjæring med doble bærearmer i front og stiv bakaksel. Hevede akslinger sørger for en bakkeklaring på 270 mm i front samtidig som fjærtårnstag i motorrommet sikrer torsonstivhet selv under krevende forhold. I motsetning til sin forgjenger har bakakselen nå fire lenkearmer på hver side og et panhard stag. Under testing har dette vist seg å gi nye G-Klasse bedre offroadegenskaper enn modellen den erstatter, samtidig som den er betydelig bedre på vanlig vei.
Dynamic select er nå tilgjengelig med hele fem kjøremoduser som justerer girskift, fjæring, styring og gassrespons. I tillegg til de velkjente eco, komfort, sport og individuell, introduseres for første gang G-mode. Modusen slås på automatisk når en av de tre differensiallåsene blir aktivert eller lavgirserie blir valgt. I G-mode tilpasses alle parametere til terrengkjøring og girskiftene holdes til et minimum for å sikre forutsigbar kraftleveranse. For første gang kommer også G-Klasse med elektromekanisk tannstangstyring.
Ved hjelp av en digital prototype har utviklerne simulert levetiden til individuelle komponenter for å identifisere områder der lettere materialer kunne brukes. Resultatet er at nye G-Klasse veier 170 kg mindre enn utgående modell, takket være intelligent bruk av stål og aluminium, samt forbedrede produksjonsprosesser ved Magna Steyr-anlegget i Østerrike.
Våren 2020 lanseres G 500 med en kraftig 4-liters V8 bensinmotor som yter 422 hk og 610 nm fra 2000 til 4750 omdreininger per minutt (blandet forbruk 11,1 l/100 km, CO2-utslipp: 263 g/km). En ny ni-trinns girkasse sikrer raske girskift, økt komfort og redusert drivstoffforbruk.
Personbil
Varebil