Mercedes-Benz EQE

Premium i en kompakt utgave

Kun kort tid etter lanseringen av EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Den nye EQE er andre modell ut som baserer seg på den nye elektriske premium-plattformen EVA2, men i en litt mer kompakt utgave. Sedanen tilbyr alle essensielle funksjoner fra EQS, og vil ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP).

Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.

775a9f42-0029_900x600.jpg

«En-bue»-design

EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Designfilosofien «Sensual Purity» gir seg uttrykk i lekre linjer og sømløse overganger.  Utvalget av felger strekker seg fra 19- til 21-tommer.

Designet på EQE blir ytterligere understreket av det svarte panelet i front. Sammen med Electric Art eksteriør eller AMG eksteriør, kan det svarte panelet leveres med et tredimensjonalt stjernemønster. Det er også flere funksjoner som skjuler seg bak, der sensorer til assistansesystemer, sammen med kamera, er integrert. Foran har lysene det velkjente lysbåndet som kjennetegner modellene fra Mercedes-EQ. Bak har lysene en 3D-kurvet heliks som også er sammenkoblet, men med det bakre lysbåndet.

777d73f6-e603-4c29_900x600.jpg

Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP)

Batteriet har en kapasitet på 90 kWh, og rekkevidden er på opptil 660 kilometer i henhold til WLTP. EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr). En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.

Modellserien vil inneholde to varianter ved markedslansering, hvor EQE 350 er en av dem. Flere utgaver vil komme senere med blant annet 4MATIC firehjulstrekk, og utgaver med en effekt på rundt 500 kW er under planlegging. 4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

f48695f8-099e_900x600.jpg

Luftfjæring og bakakselstyring

Fjæringen til den nye EQE er nært beslektet med nye S-klasse. Som tilleggsutstyr kan EQE utstyres med AIRMATIC luftfjæring. Den kombinerer luftfjæringsbelger med adaptive ADS+-dempere hvor karakteristikken kan varieres helt automatisk på hvert individuelle hjul. Systemet holder bakkeklaringen konstant, uavhengig av kjøretøyets last, men gjør også endringer når det er nødvendig. 

Avhengig av konfigurasjon er både 4,5 og 10 graders bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr. Med 10 graders bakakselstyring føles EQE like manøvrerbar som en kompakt bybil, og svingradiusen reduseres fra 12,5 til 10,7 meter.


fc7d0788-7f33_900x600.jpg

Alltid oppdatert via skybaserte oppdateringer

I likhet med EQS tilbyr EQE muligheten til å aktivere helt nye kjøretøyfunksjoner via skybaserte oppdateringer (OTA). Det betyr at kunden kan oppdatere bilen over natten og ha nye funksjoner tilgjengelig neste morgen. Kjørelyden «Roaring Pulse» vil være tilgjengelig i Mercedes me butikken, i tillegg til underholdende småspill og Highlight-mode. I sistnevnte funksjon kan bilen presentere seg selv og utstyrets høydepunkter.
I tillegg til et klassiske kjøp av individuelle funksjoner i Mercedes me butikken, er det også planlagt abonnement, tidsbegrensede aktiveringer og gratis prøveperioder.


7ca58ea5-a587-409c_900x600.jpg

Navigasjon med elektrisk intelligens

Navigasjon med elektrisk intelligens planlegger den raskeste og mest praktiske ruten, inkludert ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Dette inkluderer en visualisering i MBUX (Mercedes-Benz User Experience) om hvorvidt den tilgjengelige batterikapasiteten er tilstrekkelig for å komme seg tilbake til utgangspunktet uten lading.

Ladestasjoner langs ruten som er lagt til manuelt, blir foretrukket i ruteberegningen, og foreslåtte ladestasjoner kan utelukkes. I tillegg beregnes de estimerte ladekostnadene per ladestopp.


4c5cec74-5b3f-4c3b_900x600.jpg

MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate

MBUX Hyperscreen er det absolutte høydepunktet i interiøret (tilleggsutstyr). Denne store, buede skjermenheten, består av tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende.

Ansiktsgjenkjenning med kameraer i førerdisplayet brukes til en lang rekke assistanse- og komfortfunksjoner.


5a510148-a626-471_900x600.jpg

Automatiske komfortdører

Som ekstrautstyr har EQE automatiske komfortdører foran. Når sjåføren nærmer seg bilen, sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren er nære nok, vil førerdøren åpnes automatisk. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Sjåføren kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk.

Sensorene på undersiden av dørene og sensorene til parkeringsassistentsystemene brukes til å oppdage hindringer. Komfortdørene er knyttet til funksjonen Blind Spot Assist. Dette gir ekstra sikkerhet.

Vil du vite mer?