Stofftaket og den sportslige karakteren sammen med det luksuriøse, gir deg den tøffeste roadsteren på markedet! Mercedes-AMG SL kommer med 2+2-seters konfigurasjon og firehjulsdrift, og med 2 utgaver med V8-motor fra Mercedes-AMG.
Den siste generasjonen MBUX (Mercedes-Benz User Experience) er intuitiv å betjene og i stand til å lære. I SL er AMG-spesifikt innhold synlig i fem forskjellige visningsstiler. Eksklusive menyelementer som "AMG Performance" eller "AMG TRACK PACE" understreker også den sportslige karakteren.
Ved markedslansering kan man velge mellom to ytelsesnivåer av en 4,0-liters V8-biturbomotor fra AMG. Motorene monteres for hånd i Affalterbach i henhold til "One Man, One Engine"-prinsippet. I toppmodellen SL 63 4MATIC+ yter motoren 585 hk og gir et maksimalt dreiemoment på 800 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tar kun 3,6 sekunder, og toppfarten er 315 km/t. I SL 55 4MATIC+ yter V8-enheten 476 hk og har et dreiemoment på 700 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t tar 3,9 sekunder, og toppfarten er 295 km/t. Senere vil Mercedes-AMG også tilby SL som en AMG E PERFORMANCE hybrid.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-girkassen har ekstremt raske girskift, og er spesielt tilpasset kravene til nye SL. En våt startclutch erstatter momentomformeren, noe som reduserer vekten og optimaliserer gassresponsen.
For første gang i sin nesten 70 år lange historie er SL tilgjengelig med trekkraft på alle fire hjul. V8-modellene som introduseres ved markedslansering er utstyrt med AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift som standard. Det intelligente systemet gir fullt variabelt dreiemomentet mellom for- og bakaksel som sikrer best mulig trekkraft.
Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren. For å unngå refleksjoner forårsaket av sollys når bilen kjøres med taket nede, kan denne skjermen justeres elektrisk til en mer vertikal posisjon. Portrettformatet gir klare fordeler, spesielt for navigering, samt mer ergonomisk plass.
SL 55 4MATIC+ er som standard utstyrt med nyutviklet AMG RIDE CONTROL stålfjæring med støtdempere i aluminium og lette spiralfjærer. Den innovative AMG ACTIVE RIDE CONTROL-fjæringen med aktiv hydraulisk stabilisering, gjør debut i SL 63 4MATIC+. Aktive hydrauliske elementer erstatter konvensjonelle mekaniske stabiliseringsstenger og kompenserer for rullende bevegelser i løpet av brøkdeler av et sekund.
Systemet bidrar til en bedre styring med AMG-typiske kjøreegenskaper hva gjelder dynamikk og presisjon. Samtidig øker det kjørekomforten ved kjøring rett frem og over ujevnheter.
Nye SL er utstyrt med aktiv bakakselstyring som standard. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (i opptil 100 km/t), eller i samme retning som forhjulene (raskere enn 100 km/t).
Den lange akselavstanden, de korte overhengene, det lange panseret, og den kraftfulle bakenden er karakteristiske trekk ved karosseriets design på den nye modellen, og resulterer i de typiske SL-proporsjonene. Sammen med de brede hjulbuene og de store lettmetallfelgene, gir de roadsteren sitt kraftige og dynamiske utseende. Når stofftaket er oppe, understrekes det puristiske og sportslige inntrykket.
Den AMG-spesifikke grillen med 14 vertikale lameller fremhever effekten av bredden i fronten, og drar paralleller til stamfaren til alle SL-modeller, nemlig den legendariske 300 SL racerbilen fra 1952. Andre karakteristiske designelementer inkluderer de slanke DIGITAL LIGHT LED-lysene og LED-baklyktene.
Det elektriske stofftaket gir en vektbesparelse på 21 kg og et lavere tyngdepunkt i forhold til det forrige vario-taket i metall, noe som gir en positiv effekt på kjørekarakteristikken. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.