Verdenspremiere!

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon og tar med seg teknologi fra Formel 1. Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor sammen med elektrisk motor og høyytelsesbatteri. Totalt har Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE en systemeffekt på 843 hestekrefter og 1470 Nm.

Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av første kvartal av 2022.

b7890839_900x600.jpg

Den kraftigste noen sinne

AMG GT 63 S E PERFORMANCE er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach med 843 hestekrefter og 1470 Nm. Den ladbare hybriden leverer heftige ytelser og er ekstremt effektiv.

Motoren i AMG GT 63 S PERFORMANCE er en 4,0 liters V8 biturbo-motor sammen med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Afalterbach. Med Mercedes-Benz sitt eget 4MATIC system leverer kraften til alle fire hjul.

Kombinasjonen av V8-motor og den elektriske motoren genereres en systemeffekt på 843 hk og maksimalt systemmoment på 1470 Nm Det er den kraftigste serieproduksjonsbilen med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 316 km/t!

ad802fa7_900x600.jpg

Det kompakte designet har flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir et ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vekten, så vel som aksellastfordelingen, og danner grunnlaget for overbevisende kjøreegenskaper.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t på det seneste, noe som korresponderer med den elektriske motoren sin maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

653637af_900x600.jpg

Inspirert av Formel 1 - utviklet i Affalterbach

Utvikling av litium-ionbatteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg under de tøffeste forholdene i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-hybridbil. I løpet av utvikling var det en livlig utveksling av ekspertkunnskap mellom High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth og Mercedes-AMG i Affalterbach.

Batteriet er designet for rask kraftlevering, og vil derfor ikke levere lengst mulige rekkevidde. Likevel tillater den elektriske rekkevidden på 12 kilometer en praktisk driftsradius, der eksempelvis stille og utslippsfri kjøring fra et boligområde til utkanten av byen, eller til en motorvei, kan utføres.

Med maksimal regenerering tillates en-pedals-kjøringen vi kjenner igjen fra en helelektrisk bil. Avhengig av kjøremodus kan mer enn 100 kW fores inn i batteriet igjen.



50340890_900x600.jpg

Direkte kjøling av battericellene

Grunnlaget for den høye ytelsen til høyytelsesbatteriet er den innovative direkte kjølingen. En høyteknologisk kjølevæske strømmer rundt i alle 560 cellene, og avkjøler dem individuelt. Batteriets jevne temperatur har en avgjørende innflytelse på batteriets ytelse, levetid og sikkerhet. Konvensjonelle kjølesystemer, som bare avkjøler med luft, eller indirekte med vann, når raskt sine grenser - spesielt når kravene fortsetter å øke på grunn av celler med stadig økende energitetthet. 

Uttrykksfullt design

Det uttrykksfulle designet med lav front og muskuløs form avslører kraften til AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Bak er lokket til ladekontakten plassert på høyre side og modellspesifikasjonen har røde detaljer. E PERFORMANCE-merket indikerer at dette er en ladbar hybrid.
Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høytelseshybriden.
Det nye flaggskipet i modellserien har også fått oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs.


Vil du ha mer informasjon ?

Nå kan du få mer informasjon om når vi har salgsstart og når vi kan tilby prøvekjøring på nye Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Fyll inn skjemaet under og vi vil ta kontakt med deg.