Peugeot 508 PSE SW

2023
Nybil

Bensin hybrid
360 HK

Automat
4x4
Bilens pris
832 501,-
Månedspris
6 565,-
Se finansieringsforslag
Dette eksemplaret er den første Peugeot 504 som ble solgt av Andresen Bil. Bilen ble registrert på kjøper den 6. juni 1969 hos bilsakkyndige i Drøbak og fikk kjennemerke C-607974. Bilen er således også en av de første 504 som ble levert i Norge. Kjøper var Olav Dag Viken, en kjent personlighet i Ski. Han drev tannlegepraksis i Ski og var også aktiv lokalpolitiker for Venstre. Viken var opptatt av kultur og kunst, og ble selv en anerkjent bildekunstner. Han tegnet blant annet Ski sitt kjente kommunevåpen med tre hestehoder i ring. Viken var også stifter av Ski Kunstforening i 1968. Han var svært opptatt av estetikk, også når det gjaldt biler.
Olav Dag Viken brukte bilen frem til hans bortgang i 1980. Vikens enke kjørte ikke selv bil og derfor ble bilen stående ubrukt i garasjen frem til 1987. Da ble den solgt til Thor Løkke i Ski, en bekjent av familien Viken med interesse for klassiske biler. Etter noen reparasjoner registrerte Løkke bilen på seg den 19. juli 1888. Skiltene ble imidlertid innlevert to måneder senere og bilen ble satt bort og lagret.
Drøyt 15 år senere ønsker Løkke å kvitte seg med bilen på grunn av mangel på lagerplass, og tilbyr sin tidligere kollega Arne Bødker å overta bilen. Bødker takker ja og frakter bilen hjem til Drøbak, hvor den blir satt til lagring. I 2015 ønsker Bødker å starte opp bilen for første gang siden 80 tallet. I den forbindelse tar han kontakt med Andresen for å undersøke mulighetene for å skaffe reservedeler. Når Rune Andresen får tips om at 504‘n etter Viken fortsatt eksisterer tar han umiddelbart kontakt med Bødker, som allerede var Peugeot-kunde hos Andresen, og de blir enige og Andresen Bil kjøper tilbake bilen de solgte ny 46 år tidligere.
Til tross for at bilen var komplett og tilsynelatende i brukbar stand, ble det høsten 2018 igangsatt en omfattende restaurering som ble ferdig 50 år etter den var ny.
Merke |
Peugeot |
Type |
504 Berline |
Årsmodell | 1969 |
Motor |
XM - 1.8l, 4 sylindre, 87hk |
Første eier | Olav Dag Viken, Ski |
Nåværende eier | Andresen Bil AS |
Olav Dag Viken var en kjent norsk tannlege, politiker og bildekunstner som ble født den 8. august 1905 i Jølster.
I 1930 fullførte han sin tannlegeutdannelse i Oslo og flyttet samme år til Ski. Tannlege Viken begynte sin praksis i Rutheimgården i Ski og flyttet senere til Løkkegården i 1962.
Viken var en aktiv politiker og satt i flere perioder som fast representant i Ski kommunestyre for partiet Venstre. I 1968 stiftet Viken Ski Kunstforening. Han sto selv bak flere større kunstverk som blant annet en byste av komponisten Anders Viken som står ved Skei Hotell i Jølster. Viken var også kunstneren som konstruerte og tegnet Ski sitt kommunevåpen med tre hestehoder i ring.
Viken hadde Peugeot som sitt favorittbilmerke og kjøpte en av de første Peugeot 504 som kom til Norge av Andresen (Follo Bil & Karosseri) i 1969. Bilen er i dag restaurert og en del av Andresen sin bilsamling.
Olav Dag Viken døde 9. august i 1980, dagen etter sin 75 års dag.
Innerst i en av Drøbaks mange gamle tregarasjer står den - den første Peugeot 504 solgt av Andresen Bil. Tiden har satt sine spor, men utover en skade på venstre baskjerm er bilen tilsynelatende komplett og i fin stand til å ha stått mer eller mindre ubrukt de siste 35 årene. I dag, den 28. april 2015, skal bilen endelig få komme hjem!
Det er tradisjon ved Andresen Bil sitt Bilskadesenter at lærlinger innen Bilskadefaget og Billakkererfaget, som en del av sin læretid, får muligheten til å sette i stand en av bedriftens historiske biler.
Målet er ikke alltid at bilen skal se ny ut, men at den skal være autentisk og representabel og i en så god kosmetisk og teknisk stand at den kan vises frem som en del av bedriftens historie. Normalt sett innebærer dette arbeidet at bilene demonteres for utvendig lakkering og at det utføres de nødvendige, men små, karosserireparasjoner. Dette var også planen for vår Peugeot 504 Berline, men det skulle fort vise seg å bli vesentlig mer omfattende og en jobb for ikke bare lærlingene alene...
Når demontering av bilen påbegynnes 10. april 2018 blir det fort avdekket omfattende rustskader flere steder på bilen, også i bilens bærende konstruksjoner. Det må dermed tas et valg på om man skal sette bilen sammen igjen og la den forbli i samme stand som da den ble hentet i Drøbak, eller om man skal la bilen gjennomgå en full restaurering og plukkes helt ned, repareres, og bygges opp igjen del for del.
Valget falt på en full restaurering utført av Andresen Bil sine dyktige medarbeidere.
Før det endelige resultatet ved lakkering ligger det mye grunnarbeide bak for et perfekt resultatet, og lakkeringsarbeidet vil foregå i flere faser.
Først grunnes hele karosseriet og det lakkeres i bilens farge både innvendig, i hjulhus og under bilen.
Neste steg er prøvemontering og tilpasning for å sikre at passform og åpninger er korrekte på alle karosserideler, slik at man unngår å skade disse ved tilpasning etter lakkering.
Tilbake på lakkeringsverkstedet grunnes bilen utvendig etter nødvendige justeringer er gjort, og motorrom lakkeres også i korrekt farge.
Til slutt lakkeres det utvendig i bilens originale farge. Vi tør påstå at bilen nå er bedre og penere lakkert enn når den forlot samlebåndet på fabrikken!
Peugeot 504 ble vist til publikum første gang på bilutstillingen i Paris høsten 1968 og modellen fikk spesielt stor oppmerksomhet for moderne utseende og høyt komfortnivå, noe som resulterte i tittelen «European Car Of The Year» i 1969.
Norsk presse skamroste nye Peugeot 504. Over 100 biler ble solgt før de første eksemplarene hadde ankommet i Norge. Etterspørselen ble så stor at importøren Bertel O. Steen måtte kvotefordele biler til forhandlerne, noe som førte til leveringstid på 3-4 måneder i enkelte distrikter. Prisen var kr 37.500. Soltak var ekstrautstyr.
Peugeot 504 ble produsert i Europa frem til 1983, og pick-up varianten var også i salg frem til 1993 i Europa. Men i Afrika var modellen i produksjon og salg helt frem til 2006(!), og Peugeot 504 omtales ofte som "Afrikas arbeidshest" da den ble kjent for å være ekstremt robust og holdbar. Bli derfor ikke overrasket om du vil sitte i en Peugeot 504 Taxi skulle du besøke Egypt!
I tilegg til Berline (sedan), som vår Peugeot 504, ble en rekke andre varianter tilgjengelig gjennom årene. Break (stasjonsvogn), Familiale (seks seters stasjonsvogn), Commerciale (varebil), Pick-up og designperlene Coupé og Cabriolet.
Totalt ble Peugeot 504 produsert i 3,7 millioner eksemplarer og den begynner å bli et sjeldent syn i Europa da mange eksemplarer er eksportert til Afrika.