smart er et bilmerke som kombinerer det beste av Sveitsisk design, med Tysk kvalitet og produksjonsmetoder. Smart er et relativt nytt selskap, og dens overlevelse og innpass i et hardt og svært konkurranseutsatt bilmarked viser til Smart sine nye og innovative forretningsmodeller og bildesign.
smart ble først initiert av Nicolas Hayek, grunnleggeren av klokkemerket Swatch. Han ønsket å videreføre noen av de suksessfulle elementer ved hans klokkeforretning til bilverdenen gjennom smart. Blant annet tilpasningsevnen til klokkemerket, samt dens lekenhet ønsket han skulle manifestere seg i sitt nye bilmerke. Swatchmerket har lenge vært kjent for å være lekent og bruke sterke og spennende fargekombinasjoner i samspill med nytenkende design.
I tillegg til å spille på ungdommelighet og lekenhet, så ønsker Nicolas Hayek og dekke et stort behov for en smart bybil som ikke tok mye plass, som var komfortabel og svært brukervennlig.
Hayek hadde gode markedsføringskunnskaper og visste hvordan han skulle bruke design, men han hadde lite erfaring og kunnskap knyttet til bilproduksjon. Derfor gikk Smart-grunnlegeren til verks for å finne et bilselskap å samarbeide med. Volkswagen viste i starten interesse, men de gikk ut av et planlagt samarbeid ettersom at Volkswagen hadde motstridende interesser gjennom sin egen satsning på sin egen bybil-modell Lupo.
Heldigvis fant Smart-grunnleggeren tonen med Daimler AG, selskapet som eier og driver blant annet Mercedes-Benz. Etter litt ble de enig om navnet Smart, som angivelig former et akronym for Swatch Mercedes ART. Før de sammen ladnet på dette navnet, så kalte Hayek bilmerket for Swatchmobile.